Sitemizde aramak istediğiniz konuyu

Vefa ve Eski İstanbul

Cüce Çeşmesi Sokaktan Tarih Çalındı

Vefa Cüce Çeşmesi Sokak

Vefa Kalenderhane Mahallesi Cüce Çesmesi sokak Vezneciler ile Vefa arasında bir sınır sokağı gibidir. Bu sokağın en ünlü yapısı üniversiteli kız öğrencilerin kaldığı yurttur. Bunun yanı sıra Bozdoğan kemerinin bir yanına sıkıştırılmış çeşmesi de meraklıları tarafından bilinir.
1509 yılında Cüce Memed adında bir kimse tarafından yaptırılan çeşmenin yanında bir de su terazisi bulunmaktadır.Cüce Çeşmesi'nin ne zaman ve kim tarafından yapıldığına dair bilgiye ulaşılamamıştır. Oktay Akbal, şiirlere, hikayelere, romanlara konu olarak yazarlara ve şairlere ilham veren bir başka İstanbul'u 'Cüce Çeşme Sokağı Nerede?' başlıklı kitabıyla anlatsa da, çocukluğu ve gençliğini geçtiği sokaktaki çeşmeden de sokağa adını veren cüceden de söz etmemiştir.
Fatih Belediyesi'nin sayfasında, Kumkapı Nişanca Mahallesi'nde 1509 yılında Cüce Memed adında bir kimse tarafından yaptırılan bir çeşme olduğu belirtiliyor. Cüce Çeşmesi de Cüce Memed tarafından 16 yy. başında yaptırıldığı varsayımı öne çıkmaktadır. Yakın zamana kadar harabe halindeki çeşme, kısa süre önce restore edilmiştir. Çeşmenin kitabesi yok mu, vardı tabi.. Bu kitabe nerede diye sorarsanız otopark kahyasından dinlediklerimizi dile getirelim.
"Yaklaşık 14-15 yıl önce idi. Bir gün yabancı uyruklu bir kadın ve erkek geldi. Burada kağıt toplayan çocuklar var. Hani şu nerede kaldığını bilemediğin. Çocuklara bu çeşmenin üstünde yazan tabelayı 10 gün içinde söktürdüler. Çocuklara yüklü para verdiler. Yani onları memnun edecek şekilde. Daha kitabe sökülme aşamasında iken karakola gittim. Anlattım. Kimse gelmedi. Müdahale eden olmadı. Bundan bir kaç yıl önce buralara biri geldi. Onarım yapacaklarmış. Ben de buradayım. Otoparkçıyız ya. Bana sordular. Burada çeşmede yazı var mıydı dediler. Ben de durumu anlattım. Bana "onlara gitmeyecektin anıtlar kuruluna bildirecektin" diye biraz da sert çıktılar. Ben ne bileyim. Cahil insanım nereye gideceğim, bir şeyler çalınınca kime gidilir. Polise. Ben de gittim." "İşte göstermelik bir şeyler yaptılar. Çeşme bu çeşme işte..Dandik bir restorasyon. Yakın zamanda dökülür" diyor çevre halkı da..







Sağ taraftaki yapı Vezneciler Kız Yurdudur






@tarihivefa
vefa semti, istanbul, turizm, seyahat, geziyorum

Top Post Ad

Below Post Ad